• Welkom & agenda
  • Leven in de Brouwerij
    • Wat kan je verwachten?
    • Enkele indrukken
    • Getuigenissen
    • Praktisch
    • Bijzondere dagen
  • Deelnemen
    • Kom meeleven
    • Praktisch steunen
    • Financieel steunen
    • Lees de Velletjes
  • Bibliotheek
    • Aanbod boeken
    • Digitale bib
  • Over ons
    • Ontstaan
    • Wie zijn wij?
    • Contact & route

Het Verhaal van het Eiland




ergens 
midden in de zee
ligt er een eiland
ligt hét eiland

wat is dat eiland?
het is er altijd mooi weer
de mensen die er komen
zijn aangename mensen
de verlangens
die in je opkomen
zijn goeie verlangens
je kan er dus
naar hartelust op ingaan...
ik hoef je het eiland
niet langer te beschrijven
je bent er zeker al op geweest

 

het tegenovergestelde
van het eiland
is de belgische kust
van de panne
tot aan de frigobox
als symbool van de wereld
zoals ze nu is

hoe is de wereld nu?
die wordt beheerst
door drie onwaarden
& omdat het on-waarden zijn
benoem ik ze
in een vreemdstammige taal:
konsumptie
konkurrentie
& prestatie

wat is konsumptie?
je zit vol verdriet
en om een of andere reden
bijvoorbeeld omdat je een man bent
moet je je goed houden
& ineens is daar iemand
die zijn of haar arm
rond je schouder legt
zodat je eens goed kunt
uitwenen:
waar kan je dat gebaar kopen?
nergens
de diepste en liefste dingen
des levens zijn gratis

nee zegt de konsumptie:
troost & tederheid
zijn wél te koop
& nog wel bij ons

ge moet `s avonds maar eens
van de ene stad
naar de andere rijden
dan zult ge links & rechts
kaffeetjes zien met lichtjes voor
vroeger waren dat enkel
rode lichtjes
nu moeten wij tot onze ontzetting
vaststellen
dat er nu ook al groene lichtjes
voor branden:
wij hebben daar niéts mee te maken
daar staan dus de auto´s voor
(of achter)
van heren die denken:
hier kan ik kopen
wat ik anders niet kan krijgen

jongetje van twaalf
heeft in de boeken gelezen
dat het geven van een kus
aan een meisje
met een zeker deugdgevoel
gepaard gaat
hij ziet een meisje
aan wie hij graag
een kus zou geven
maar dat wicht
draait op het laatste ogenblik
haar kaak
er zijn nu eenmaal wichten
die daar
een kaakje van weg hebben
staat dat jongetje daar

met het deugdgevoel
dat hem ontgaat
steekt hij een sigaret op
is hij zeker
van zijn deugdgevoel want
hij heeft ervoor
betááld
hij heeft gekocht
wat hij niet kreeg

meisje van dertien
heeft in de boeken gelezen
dat het omhelzen van een jongen
met een zeker deugdgevoel
gepaard gaat
zij ziet een jongen
wie zij graag zou omhelzen
maar die jongen
stoot haar af
of
wat nog erger is
omhelst haar wel maar
kijkt over haar schouder
al naar een ander

staat dat meisje daar
met het deugdgevoel
dat haar ontgaat
begeeft zij zich
aan een zacht schuifje
of snuifje
is zij zeker
van haar deugdgevoel want
zij heeft ervoor betááld
zij heeft gekocht
wat zij niet kreeg

jongen van veertien
zou zo graag eens
een meisje klederloos
te zien krijgen
hoe lang zal hij niet
moeten wachten
voor hem dat wonder
gratis te beurt valt?


koopt hij porno
of begeeft hij zich
aan de loer
is hij zeker
van zijn deugdgevoel
want hij heeft ervoor
betááld
hij heeft gekocht
wat hij niet kreeg

wat is dus konsumptie?
het vervangen
van natuurlijke vervoeringen
door gekochte beroezingen

wat is konkurrentie?

mij werd voor twee jaar
gevraagd
om Kartouchke (1958)
verder te schrijven
het is de geschiedenis
van een jongetje van twaalf
dat buitenvliegt
op een van onze betere scholen
omdat hij het nu eenmaal
meer in zijn hartje
dan in zijn koppeke
had zitten
& die de wereld rondom hem
bekijkt
met de onbevangen ogen
van die prille leeftijd

en ik dacht
waarom ook niet?
suske en wiske
blijven toch ook altijd
even oud?
& tante sidonie nog altijd
even jong?

hier is het stukje
dat ik schreef
om uit te leggen
wat eigenlijk
konkurrentie is:

Kartouch
& die van nevens hem

tschooljaar is nog geen drie maanden bezig of der zijnder al die nimmer kunnen volgen die van nederlands die tegelijk onze tiet hularis is heeft het vanmiddag nog tegen die van nevens mij gezegd slaghmulders ghebt er weer me uw klak naar geslagen hé en tegen die van dachterste bank gij zit hier niet meer in afrika verstaan? en tegen het meisje aan het venster dat altijd naar buiten zit te kijken gij kijkt ook liever naar de wolken dan naar uw boeken hé en die van nevens mij begon stillekens te schreeuwen en ik wou mijnen arm rond zijn schouder leggen maar zoiets doede ni op een school als die van ons awel ik vind da ni serieus al die afjagerij vooral door die van nederlands

hij mag dan honderd keren onze tiet hularis zijn zo`n schooljaar das precies een kros pfjiéiét op den eersten september wordt het startschot gegeven en wij maar allemaal lopen lijk zot om ter hardst meneer meneer wat is er? der is ne jongen gevallen niks van aantrekken jong laat maar ligge jamaar meneer dien heeft pijn zenne hij heeft zijne voet omgeslagen wat kan u dat schelen gij hebt gij uwe voet toch niet omgeslagen? allee vooruit meneer meneer wat is er nu weer? der zijn twee jongens en een meisje en die liggen al kweet ni hoever achter láát ze maar achter zei die van nederlands niks van aantrekken zie dat ge zelf maar kunt volgen allee vooruit en zo leert ons school ons mekaar in de steek te laten

en dan maar schoon lessen geven over de derde wereld der zit goddorie nen derde wereld nevens mij op de bank want hoe gaat dat hier op tschool? alleen die kunnen volgen komen in sportwiekend en toen belde het voor de speeltijd en in de gang tegend de kapstokken stond die van nevens mij nog stillekes te schreeuwen omdat hem zeker ni in sportwiekend zou komen


en ik heb dan toch maar mijnen arm rond zijne schouder gelegd

op katholieke scholen
kan je er dan nog aan toevoegen:
wablief?
gij gaat toch niet doen
gelijk dien barmhartigen
samaritaan zeker
& stoppen
& dien sukkelaar
op uwen ezel laden
& `s avonds de herberg
nog betalen ook?
gij gaat toch zeker
geen christelijke dingen gaan doen
op een katholieke school?
allee vooruit

ja en hoe
nu best uitleggen
wat prestatie is?

jongen komt thuis
na zeven uur school
verplaatsing
al dan niet inbegrepen
het is stralend lenteweer
hij trapt dus even
een balletje
met zijn broertje
op het koertje
roept de bloedeigen vader
van dat kind:
moet jij niks doen
voor school?
antwoordt dat jongetje:
maar papa
waarom moet ik toch altijd
zo hard werken?
antwoordt die vader:
anders komd´er niet

& als die kleine
aan zijn vader vraagt:
`er´
waar ligt dat
kan die niet antwoorden
ja
wie weet `er´ wél liggen?
niemand weet `er´ liggen
& toch moeten al die gastjes
`er´ komen
& dat ten koste
van hoeveel spel & zon
& de mooiste dagen
weken maanden
zoniet jaren
van hun jonge leven?

dat is de prestatie
van boven op


er is ook
een prestatie
van opzij
hoe leg ik die
het beste uit?

ga maar eens kijken
wat er geschreven
& getekend staat
op de rugleuningen
van bussen
waar veel scholieren op zitten

dit komt hierop neer:
je moet `het´ gedaan hebben


wat `het´ is weet de lezer
niet?
ikzelf beroepshalve
ook niet
maar je móét
`het´ gedaan hebben

en heel die
prestatie-opvoeding
komt dus hier op neer:

luister nu eens goed
jongen meisje:
jullie moeten
`er´ komen

& om `er´ te komen
mogen jullie `het´
nú nog niet doen


want als jullie
`het´ nu al doen


zullen jullie
`er´ nooit komen


maar eens dat jullie
`er´ gekomen zijn
mogen jullie `het´ doen
zoveel als jullie willen 

onzin natuurlijk
die jongen
dat meisje
wil ooit wel eens
iets liefs met iemand
beleven
maar om nu te worden opgevoed
met onbepaalde
voornaamwoorden
nee merci

terug naar de kust
daar staat links een meisje
& rechts een jongen
& die willen samen naar het eiland

nu hebben we in de boeken gelezen
dat er ook al meisjes zijn
die liever met een ander meisje
naar het eiland gaan
in plaats van met jongen


om van de jongens
nog maar te zwijgen


maar dat komt straks

wat zegt heel die
konsumptie-
konkurrentie-
& prestatiewereld
langs de mode
de media
& de reklame

tegen dat meisje
& tegen die jongen?
wil je naar het eiland?
huur een spiedboot
& maak dat je er bent
& pffjieieieieiet
ze zijn naar het eiland
& bzbzbzbzzzzzzzz
ze zijn naar het eiland geweest

wij noemen die de freaks:
de mannen & vrouwen
van het alles ineens helemaal
wij hebben er een zekere bewondering voor:
zij durven tenminste te leven
ze zijn op hun zestien
vaak leeg geleefd
& op hun achttien
dikwijls letterlijk
kapotgeleefd
maar ze hebben tenminste
gelééfd
het zijn de kinderen van
de verwenning
vanaf kleuter-
wat zeg ik? -
peuter-
ja zelfs babyleeftijd
hebben zij al hun goestingskes
voldaan & vervuld gezien

we noemen ze
de kinderen van de pijl

het tegenovergestelde
van de kinderen van de pijl
zijn de kinderen
van de cirkel
van het verbieden

wat zijn de kinderen
van de cirkel?
dat zijn de jongens & de meisjes
die de laatste minuten
voor ze in slaap vallen
tegen zichzelf zeggen
(want er is ocharme
nog niemand anders):

ik ben 12 14 16 18 jaar
& ik ben nog nooit
op een eiland geweest
terwijl ik goed weet
dat er in mijn klas
in mijn straat
in mijn jeugdbeweging
jongens & meisjes zijn
zo oud als ik
die al wél op het eiland
geweest zijn:
ieder weekend
iedere woensdagnamiddag
iedere middagpauze zelfs
want die vluggertjes
gaan vlug tegenwoordig...

ik ben 12 14 16 18 jaar
& en de enige die mij streelt
die mijn lichaam streelt
ben ikzelf
helemaal alleen
ik ben nog nooit
door iemand anders hand
gestreeld geweest
ja vroeger door mijn ouders...
terwijl ik goed weet
dat er in mijn klas
in mijn straat
in mijn jeugdbeweging
jongens & meisjes zijn
zo oud als ik
die wél door andermans hand
gestreeld worden
tot op de hoeken van de straten
tot in de buskotjes toe

ik ben 12 14 16 18
20 30 40 50 60... jaar
& de enige die mij ziet
die mijn lichaam ziet
ben ik zelf
in de spiegel
ik heb nog nooit
in andermans ogen mogen zien
hoe mooi ik misschien wel ben
want mooi is een mens niet
mooi word je
door iemand gevonden

dat zijn de seuten

dat zijn geen seuten
maar worden door de freaks
seuten genoemd
12 jaar
& die rookt nog niet:
wat een seut
14 jaar
& die is met karnaval
niet zat geweest:
wat een seut
16 jaar
& die heeft hét nog nooit gedaan:
wat een seut
18 jaar
& en die moet nog alle nachten
thuis komen slapen:
wat een seut
& zijn die ouders nog bij elkaar?
ja dat zijn ook
twee seuten

wordt kartouchke
niet uitgelachen
omdat hij maar
twee bompas heeft?

wie heeft er nu gelijk?
de frieks of de seuten
de pijl of de cirkel?

allebei
de pijl heeft gelijk
want ieder
heeft recht op zijn eiland
de cirkel heeft gelijk
want op een eiland
raas je niet af

heel de wereld van vandaag
zit vol pijlen & cirkels
die voortdurend
met elkaar botsen

meisje van veertien
wil naar fuif:
pijl
nee zeggen de ouders
daar worden drugs gebruikt:
cirkel

jongen van zestien
wil zijn brommer:
pijl
nee zeggen de ouders
je vriend
is ermee verongelukt:
cirkel

nog andere
eerder politieke voorbeelden:
fascisme:
pijl
antifascisme:
cirkel
racisme:
pijl
antiracisme:
cirkel

verniewing in de kerk
de vooruitstrevenden:
pijl
de behoudsgezinden:
cirkel

hoe was de opvoeding vroeger?
aan de meisjes werd gezegd:
cirkel zijn kind
want de jongens
dat zijn nogal eens pijlen
maar vroeg of laat
moet je hem toch maar
pijl laten zijn
anders ben je hem kwijt

nog een ander voorbeeld :
de kondoomcampagne
van de enen:
doen alsof heel jong vlaanderen
hijgend door het leven gaat:
pijl
reactie van de anderen:
er is toch ook nog zoiets
als zelfbeheersing?:
cirkel

wie heeft er nu gelijk
de pijl of de cirkel?
allebei hebben ze gelijk
maar zonder hun ongelijk:
de pijl heeft gelijk
want je hebt recht
op je eiland
de cirkel heeft gelijk
want op een eiland
raas je niet af

pijl = stelling

cirkel = tegenstelling

deze beide met elkaar
alleen
geeft ruzie ja zelfs oorlog
waarom van stelling & tegenstelling
geen samenstelling gemaakt?

de spiraal
is de enige meetkundige figuur
die ook
in de natuur voorkomt
zij is het natuurlijke
harmonische samengaan
van pijl & cirkel

vroeger bestond er
zeker in gelovige middens
wat lichaamsbeleving
& toenaderingskunst betrof
enkel de cirkel
van het verbod

langs deze gazet
willen wij in alle gulheid
aan alle jonge mensen zeggen:
wil je naar het eiland
wel: ga maar
het is je gegund
& als je gelovig bent:
het is je zelfs godgegund:
wie heeft dat eiland geschapen?
wie heeft dat verlangen
om met iemand
op het eiland te zijn
in je hart & in je lichaam geklegd?
die heet toch zaligmaker?
die heet toch verlosser?
zijn boodschap
heet toch blijde boodschap?

ga maar
ga maar gerust
maar niet op een spiedboot
maar op een vlot
wie naar het eiland toedrijft
geraakt niet
op drift
& en dit is meer dan een woordspeling

& zo kom je dan
samen aan
jij als jongen
jij als meisje
op het eerste kleine eiland
en hier gebruiken wij
geen vreemdstammige woorden meer
maar eigenstammige:
het eiland
van het lief zijn

zelfs kinderen
jongens & meisjes
met nog een kinderlichaam
kunnen dat eiland al berieken

ze krijgen dan soms wel
lelijke namen mee
van hun eigen moeder:
mijn dochter
heeft kalverliefde meneer

wat is zij zelf dan?

hetzelfde als die vader
die van zijn zoon zei
dat hij een uilskuiken was
je hoeft dan echt
geen natuurgids te zijn
om te weten te komen
wat hij zelf dan is

maar op een eiland
hoe klein ook
kan je niet blijven
zo leren de kinderen
hoe jong ook
al heel vroeg afscheid nemen:


soms doet het leven deugd
& dan is het feest
soms vraagt het leven deugd
& dan is het leven een vasten

& na enige tijd
komen ze aan
op een iets groter eiland
& hoe lang dit verhaal
nu ook al verteld wordt
toch moeten we bijna overal
vaststellen
dat dit tweede eiland
nagenoeg onbekend is:
het eiland van het
klederloos zijn
ook daarvoor bestaat er
een eigenstammig
mystiek middeleeuws woord:
het eiland van het naakt zijn

volkomen onbekend
zelfs bij jonge mensen
voor hen betekent
kleren uit:
bed in & hét doen

kees komt klaar
& klaar is kees

ik kreeg eens een telefoon
van de directrice
van een van de laatste
betere scholen van ons land
je kent ze:
historische gebouwen
tot voor kort
nagenoeg uitsluitend
in religieuze handen
leerlingen uit hogere standen
uniform
ongemengd
perfect gescheiden
wie god verenigd heeft
dikkement in orde dus
daar de directrice van
die belde mij op
& zei tegen mij
eerwaarde pater

ik krijg wel meer telefoons
van directrices
maar die zeggen gewoon luc
dus hier viel op te passen
ja eerwaarde pater
onze school wordt geplaagd
door een kwaal

ha ja?
ja: onze meisjes worden
aan de schoolpoort opgewacht
door de jongens
ik dacht: net goed
ze moest maar niet ongemengd zijn
ja & ze zijn nogal brutaal
in hun liefdesuitingen
of ik niet wou afkomen
om daar een eind aan te maken
een soort huurmoordenaar dus
maar dan in de goeie zin

ik zei: ja ik wil wel
maar op één voorwaarde:
dat dan ook de jongens
eens binnenmogen in die kloosterschool
o nee eerwaarde pater
schrok de zuster
er zijn hier nog
enkele oudere zusters in huis...
alsof daar iets mee zou gebeuren
allee op den duur
mocht het dan toch
ik kwam samen met de jongens
echte frieks
de school binnen

ze bekeken me niet
met sympathie
ze wisten waarvoor ik gekomen was
ik stelde voor
er het beste van te maken
ze waren hier nu toch
ik wil jullie twee vragen stellen
ten eerste:
ik heb gehoord van de directrice
dat jullie lief zijn op straat
grote ogen open monden
wat kon ik daar nu tegen hebben?
ik héb daar niets tegen
ik heb er wel mijn vragen bij:

heb je al ooit een dier
zien geboren worden?
ja ons kat
nee een dier dat niet
verkittekat is
nee nog nooit

heb je al ooit een dier zien paren?
ja onze hond
nee een dier dat niet
verwiskast is
nee nog nooit

heb je ooit al een dier
zien sterven?
nee nog nooit
dan is mijn vraag
als op de wondermomenten
van zijn leven:
begin hoogtepunt einde
zelfs een dier wegkruipt
waarom staan jullie
bijna-afgestudeerden
van het algemeen vormend onderwijs
dan te vrijen op straat?
lief zijn is toch een onderdeel
van het tweede wondermoment?
ik kan verstaan
dat je vrienden om je heen hebt
maar die gaan dan toch zeker
met hun rug naar je toestaan
om het wonder van je lief zijn
te beschermen
tegen blikken van vreemden?

mijn tweede vraag:
ik heb van de directrice gehoord
dat jullie nogal indringend
lief zijn met de mond
ze had me wel
de bijzonderheden gespaard
maar ik heb ook mijn verbeelding
weer grote ogen open monden:
wat kon ik daar nu tegen hebben?
ik héb er niets tegen
ik heb er wel mijn vragen bij:
een mens heeft vijf zintuigen
waarom dan meteen
het laatste en diepste zintuig?
heb je ooit al
het feest van zien beleefd?

wat is dat?
zelf heb ik het nooit geleerd
noch op school
noch in de kerk
ik heb het dus op jouw leeftijd
nooit kunnen beleven
maar ik kan mij indenken
dat het voor een jongen
een ongelooflijk feest moet zijn
om voor het eerst van zijn leven
een meisje klederloos
te mogen zien
dat het dan nog graag heeft
ook

& hetzelfde voor een meisje:
dat het voor haar
een ongelooflijk feest moet zijn
om voor het eerst van haar leven
een jongen klederloos
te mogen zien
die het dan nog
graag heeft ook

allee dat bestaat niet
deden de jongens ongelovig
wablief? niet bestaan?
ik ken honderden
duizenden jongens & meisjes
jonger dan jullie
bewonend uw eigen land
sprekend uw eigen taal
die dat feest wél kennen
& er heel lang genoeg aan hebben
hebben jullie
dat dan nooit beleefd?
ze hadden er
nog nooit van gehóórd

heb je al ooit
het feest van het horen beleefd?
wat is dat?
zelf heb ik het nooit geleerd
noch op school
noch in de kerk
ik heb het dus op jouw leeftijd
nooit kunnen beleven
maar ik kan mij indenken
dat een jongen of een meisje
na verschillende zie-feesten
met verschillenden te hebben beleefd
zich gereed voelt om
een diepere draai te nemen
& ertoe komt
om nu ook eens te zeggen
hoe mooi ze die andere vinden

allee dat bestaat toch niet
deden de jongens ongelovig
wablief? niet bestaan?
ik ken honderden
duizenden jongens & meisjes
jonger dan jullie
bewonend uw eigen land
sprekend uw eigen taal
die dat feest wél kennen
& er lang genoeg aan hebben
hebben jullie
dat dan nooit beleefd?
ze hadden er
nog nooit van gehóórd

hetzelfde
met de feest van de hand:
dat een jongen of meisje
na verschillende zie-
& hoorfeesten
met verschillende anderen
zich gereed voelen om
weer een nog diepere draai
te nemen
& ertoe komen
de anderen
die ze tot nog toe
enkel gezien
& toegesproken hebben
eindelijk ook eens te mogen
aanraken voelen
nog niet eens strelen

hebben jullie
dat dan nog nooit beleefd?
ze hadden er
nog nooit van gehoord


wel dan is mijn vraag:
waarom dan meteen
met het diepste zintuig
naar elkaar toegaan
& in elkaar opgaan?

de hand & de mond
zijn de gemakkelijkste zintuigen
het spreken tot & met elkaar:
dat is het moeilijkste
elke liefkozing met de hand
moet door het zoeken van
de liefste woorden
worden voorafgegaan
of het echte spreken
begint pas later
wanneer er ruzie
& onenigheid komt

die mannen zijn na mijn verhaal
stillekes weer buiten gegaan
de helm onder de arm
& hun kauwgom
bewoog niet meer in hun mond

ik hoorde ze in zichzelf
tot zichzelf zeggen:
amaai
heb ik nogal eens wat feest
overgeslagen zeg

en uiteindelijk
komen er dan twee aan
op het derde
het diepste eiland:
dat van het innig zijn

& als je dan zegt
dat er tussen het eerste
& het laatste eiland
om goed te zijn
minstens zeven jaar moet liggen
& als het even kan twaalf
dan is bij velen
de verslagenheid groot

zo kwam er eens
na dit verhaal
een jongen naar me toe
met de hand in zijn nek
wat bij jongens altijd teken is
dat hij om iets verlegen zit
ja zei zijn kameraad
hij is nogal verschoten
van uw verhaal
ja? vertel eens

& hij vertelde
vorige krokusvakantie
was hij door zijn
blijkbaar nogal welstellende ouders
achtergelaten in een
luxueus zwitsers hotel
vader moest dringend weg
voor de zaak
ja en `s avonds
zat ik aan de bar
met een jonge vrouw
van half de twintig
die zich ook verveelde
bij haar was het af
met haar zoveelste lief
& ikzelf was het beu
van seut te zijn

o daar zijn remedies tegen
zei de vrouw:
als ik jou nou eens meteen
ontgroen?
dat vond ik best een leuk idee
& wij naar boven
nu kom ik hier op school
& hoor ik dat verhaal

waarom ik er zo van verschoot?
ik was nog nooit
lief geweest met een vrouw
tenzij in mijn verbeelding
& ineens was ik het echt
ik was nog nooit
naakt geweest met een vrouw
tenzij in mijn verbeelding
& ineens was ik het echt
ik was nog nooit
innig geweest met een vrouw
tenzij in mijn verbeelding
& ineens was ik het echt

en nu komt u vertellen
dat je daar minstens
zeven jaar de tijd voor moet nemen
& als het even kan twaalf
bij mij was dat op tien minuten gebeurd

ik heb die jongen maar getroost
& gezegd
dat de eigenlijke
échte eerste keer
de liefdevolle
levenslang betekenende is

maar ondertussen
blijft het toch
bij vele jonge mensen
een trieste herinnering
dat zij op té vroege leeftijd
het laatste teken gegeven hebben
aan den eerste
den beste

om het verhaal
van de drie eilanden
echt te kunnen beleven
(lief kan je zijn
met honderd
naakt met tien
maar innig
maar met één)
heb je volwassenen nodig
die je dat
van harte gunnen
& nu moet ik wel
even kwaad spreken
van de liefste mensen op aarde
die er allicht zijn:
je ouders

het is triest om te zeggen
maar het is zo:
de meeste ouders kunnen niet gunnen
gunnen heeft het strenge
van het verbieden
maar zonder zijn botheid
& het milde
van het verwennen
maar zonder zijn misdadigheid

welnu:
vele ouders zijn daartoe niet in staat
omdat zij te bezorgd zijn
om hun kinderen
& angst is altijd
een slechte raadgever

daarom is nu de tijd
van de derde volwassenheid aangebroken:
leraren jeugdleiders
maar vooral: de grootouders

mensen die evenveel
& soms meer van kinderen houden
dan de eigen ouders

(die ze soms niet meer hebben)
maar zonder hun angst
hun soms overdreven bezorgdheid

jongen van vijftien
komt in volle examenperiode
thuis van school
& fluit
dat doe je niet
wanneer je vader net
uit zijn wagen stapt
ha? meneer is zo goed gezind?
ja papa zegt de jongen
ik ben verliefd
zoiets mag je nooit
aan je vader zeggen
die mens kan daar niet tegen
ha? mag ik weten op wie?
ha zo: da`s die hier
zogezegd engels komt doen
& die je mee naar je kamer neemt?
die komt her niet meer binnen
verstaan?

die man is in alle staten
omdat zijn zoontje van vijftien
ook wel eens
naar een eiland wil gaan

vertelt die jongen dat
aan zijn grootouders
dan bekijken die mekaar
& zeggen:
vijftien jaar?
`t is net zijn vader hé?

 

 

 

 

Heb Speelsheid
Verbeelding
&
Tederheid
genoeg
om Het nu nog niet
met Elkaar te doen

Heb je die Speelsheid
Verbeelding
&
Tederheid
niet
heb dan tenminste het Verstand
je van het nodige
te voorzien
Deze site maakt géén gebruik van cookies. Oef!
De inhoud van deze site is vrij te gebruiken voor niet commerciële doeleinden doch slechts in ongewijzigde vorm en met bronvermelding.